Okulary dla kierowców

OCULUS

Gabinet Okulistyczny i Salon Optyczny

83-000 Pruszcz Gdański   ul. Mickiewicza 1
tel.: (58) 683 00 37


Oprawy.
Oprawy powinny zapewniać możliwie duże pole widzenia, a więc preferowane są takie oprawy, które pozwolą na wstawienie możliwie dużych soczewek. W takich okularach kierowca może także kątem oka (bez kręcenie głową) zobaczyć co dzieje się na poboczu obok jadącego samochodu..

Soczewki.
W różnnych warunkach atmosferycznych i o różnych porach dnia kierowcy potrzebują różnych soczewek:

  1. podczas mgły i deszczu - soczewek poprawiających kontrast,
  2. w słoneczne dni - soczewek odcinających nadmiar światła,
  3. w słoneczny dzień zaraz po deszczu - soczewek tłumiących światło odbite od mokrej szosy.

 

  1. Kontrast widzianego obrazu poprawiany jest przez soczewki wyposażone w powłokę o nazwie "Blue Blocker".
    Zgodnie z zasadami optyki falowej największemu rozproszeniu ulega promieniowanie o najkrótszej długości fali. W zakresie widzialnym dla człowieka jest to promieniowanie odbierane jako niebieskie i fioletowe. Przyczyną rozpraszania światła mogą być różne czynniki zewnętrzne np.: mgła, mżawka, deszcz, dym, ale także zmętnienia w strukturach wewnętrznych oka (najczęściej w ciele szklistym). Poprzez zmniejszenie udziału barwy niebieskiej i fioletowej w świetle docierającym do dna oka uzyskuje sie poprawę kontrastu i ostrości obrazu tworzonego na siatkówce oka i w konsekwencji lepszą widoczność. Funkcję taką spełnia powłoka "Blue Bloker", która ogranicza dopływ światła niebieskiego i fioletowego do siatkówki a przepuszcza bez ograniczeń wszystkie pozostałe barwy. Powłoka BB działa na zasadzie selektywnego filtra interferencyjnego. Odcina ona dopływ fal odpowiadających barwie niebieskiej i fioletowej, jednocześnie zapewniając wysoką transmisję światła z zakresu spektralnego dopasowanego do maksymalnej czułości widmowej oka.
    Powłoka BB ogranicza nie tylko dopływ światła fioletowego i niebieskiego ale także całego zakresu szkodliwego promieniowania UV, którego udział w obserwowanym promieniowaniu wciąż się zwiększa ze względu na powiększanie się dziury ozonowej. Powłoka BB charakteryzuje się wysokim wskaźnikiem odtwarzania barw, dzięki czemu może być stosowana przez kierowców w każdych warunkach. Efekt działania soczewek Blue Bloker zaprezentowano na zdjęciach opublikowanych na stronach internetowych Jeleniogórskich Zakładów Optycznych (JZO).
    Soczewki z powłoką Blue Bloker poprawiają także widoczność o świcie i o zmroku jednak nie osłabiają intensywności światła jadących z przeciwka samochodów.
    Soczewki BB charakteryzują się dość intensywnymi barwami:
        - żółtą - w świetle przechodzącym,
        - niebieską - w świetle odbitym.
    Okulary przeciwsłoneczne także ograniczają dopływ promieni niebieskich do oka ale równocześnie obniżają przepuszczalność światła w całym zakresie widzialnym. Ponadto okulary przeciwsłoneczne (w zależności od zastosowanego koloru soczewek) mogą być przyczyną zniekształcania barw.


  2. Do ograniczenia ilości światła wpadającego do oczu w słoneczne dni mogą zostać zastosowane soczewki przeciwsłoneczne. Jest sprawą bardzo istotną aby miały tzw. kolor fizjologiczny (dobrze spełnia tą funkcję kolor szary, dopuszczalny jest także brązowy). Inne kolory mogą prowadzić do zniekształcania barw i np. błędnego rozpoznawania koloru świateł na skrzyżowaniach lub koloru znaków drogowych. Zaleca się aby przepuszczalność soczewek przeciwsłonecznych stosowanych przez kierowców nie była mniejsza niż 50%.
    Soczewki fotochromowe starszych generacji w tym także "transitions" nie spełniają swojej funkcji w samochodzie gdyż szyby samochodu ograniczają dopływ promieniowania UV aktywującego barwnik w tym typie soczewek. Wyjątek stanowią soczewki fotochromowe specjalnie dedykowane dla kierowców oferowane między innymi przez JZO Transitions XTRActive.


  3. Światło odbite ulega polaryzacji (przestrzenna fala elektromagnetyczna w momencie odbicia ulega spłaszczeniu).
    Soczeweki polaryzacyjne o odpowiednio ustawionej płaszczyźnie polaryzacji wygaszają spolaryzowane światło (niezależnie od długości fali).
    Spektakularnym przykładem jest jazda samochodem w kierunku nisko położonego słońca bezpośrednio po deszczu (gdy szosa jest jeszcze mokra). W opisanej sytuacji widoczność jest ekstremalnie zła. Kierowca który w opisanej sytuacji miał okazję założyć okulary przeciwsłoneczne wyposażone w soczewki polaryzacyjne wie jak kolosalna potrafi być różnica w komforcie widzenia. Światło odbite od szosy jest wygaszane. Widoczne jest jedynie światło bezpośrednio emitowane przez słońce. Kierowca może skoncentrować się na obserwowaniu dobrze widocznej szosy. Soczewkami polaryzacyjnymi dedykowanymi dla kierowców oferowanymi przez JZO są: Xperio

Na targach optycznych Silmo w 2006 roku po raz pierwszy zaprezentowano bardzo innowacyjne soczewki dla kierowców integrujące w sobie obie wyżej wymienione technologie (efekt fotochromowy aktywny za szybą samochodu oraz polaryzację). Są one produktem renomowanych firm Transitions i Younger Optics. Soczewki "Drivewear activated by Transitions" lub krócej Drivewear są polaryzacyjnymi soczewkami fotochromowymi. Innowacyjność tych soczewek polega na tym że barwnik w tych soczewkach aktywowany jest nie tylko przez promieniowanie UV ale także przez intensywne światło widzialne. Dzięki temu, w przeciwieństwie do klasycznych soczewek fotochromowych soczewki Drivewear ciemnieją także za szybą samochodu. Autorem technologii fotochromowej w tych soczewkach jest firma Transitions, natomiast polaryzacja jest dziełem firmy Younger Optics (technologia NuPolar). Kiedy światło jest przytłumione soczewki Drivewear barwią się na kolor zielonożółty i zachowują sie tak jak opisane wcześniej soczewki z powłoką Blue Bloker. Za szybą samochodu maksymalna absorbcja światła przez soczewki Drivewear; wynosi 78% (kolor miedzianobrązowy), natomiast na wolnym powietrzu sięga wartości 88% (barwa ciemnobrązowa).
Od czerwca 2007 soczewki Drivewear; oferowane są na polskim rynku między innymi przez JZO, które produkują soczewki o nazwie DriveWear.

Wadą soczewek DriveWear (w przeciwieństwie do Blue Bloker) jest wysoka cena kształtująca się na poziomie dobrych soczewek progresywnych. W przypadku rzadziej spotykanych korekcji czas oczekiwania na te soczewki wynosi około dwóch tygodni.

Na stronie www.drivewearlens.com/effect.php można zobaczyć jak soczeweki Drivewear barwią się w różnych sytuacjach.